Vroeger had je PR-bureaus en reclamebureaus. Dat was lekker overzichtelijk. Je wist als opdrachtgever waar je met je vraag naartoe moest. Maar al snel kwam de term ‘full service’ om de hoek. En kort daarna ontstond het communicatieadviesbureau. Een mooie allesomvattende term. Maar kun je als opdrachtgever nog wijs uit al die verschillende communicatieadviesbureaus?
Hokjesgeest voorbij
Ik ben ervan overtuigd dat de echte hokjesgeest voorbij is. De kaders van de verschillende specialismen zijn vloeibaar geworden. Arbeidsmarktcommunicatie heeft steeds vaker marketingcommunicatie-trekjes en corporate communicatie verschuift naar corporate branding. En dat is een goed iets. Het vak wordt rijker door de vele cross-overs en nieuwe ontwikkelingen komen sneller tot wasdom.
Onderscheid
Maar hoe weet je als opdrachtgever nu waar je terecht moet? Ook al claimt een bureau dat ze vooral creatief en strategisch sterk is (en dat doen er heel veel), die batterij aan DTP’ers in het pand is toch een indicatie voor hun focus op uitvoering. Voor je het weet heb je drie niet te vergelijken partijen geselecteerd voor een pitch. Als je een huis wilt redecoraten vraag je toch ook niet aan een stukadoor, een interieurarchitect en een meubelmaker om een offerte, wel?
Taak voor bureau?
Is er een taak weggelegd voor bureaus om duidelijker te zijn over hun specialisme? Of zelfs maar over hun focus? Of gaat dit nooit gebeuren omdat het bureau dan mogelijk projecten mis loopt? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Geef een reactie